Digitální detox: Jak neztratit kontrolu nad sociálními sítěmi a technologickými vychytávkami

Přemýšleli jste někdy nad tím, kdy naposledy jste vyšli ven bez svého smart phonu? Jak dlouho vydržíte bez toho, aniž byste se podívali na internet? Kolik času denně strávíte prohlížením zpráv, online komunikací či zíráním do podsvícených obrazovek? Přestože ve skutečnosti nemusíme být na technologiích zcela závislí, z offline stavu prosperuje každý, kdo je ve větší či menší míře využívá, byť se odpojí na krátkou chvíli. Nadměrné používání technologií je nezdravé nejen pro spánkovou hygienu, mezilidské vztahy, produktivitu a efektivitu, ale také pro naše sebevědomí a duševní pohodu. I malá přestávka od digitálního světa může pomoci mozku uvolnit se a dobít potřebnou životní energii. Jak na digitální detox v době, kdy jsme odkázáni na to žít online vám poradíme v našem novém článku. 

Jak se odpojit

Aby technologická detoxikace byla prospěšná, není nutné se na týden odstěhovat do lesa. Z počátku postačí hlídat si čas, který strávíme na svém telefonu či počítači a postupně ho omezovat. Podle výzkumů terapeutů specializující se na léčbu závislostí řada klientů trpících na problémy spojené s netolismem (závislost na internetu) prokázala intenzivnější pocit štěstí a spokojenosti, pakliže po večeři odložila svůj mobilní telefon. Ačkoliv se tedy jedná o malý krok, zbavíme-li se rozptýlení v podobě neustále potřeby kontrolovat sociální média, zlepší se naše soustředění a spánek a budeme mít o mnohem více volného času, než jsme si mysleli. (3)

Začněme s identifikací dvou nejdůležitějších proměnných:

1) Kolik času trávíme online?

2) Co bychom místo toho raději dělali?

Kolik času trávíme online. Zamysleme se nad tím, kolikrát denně se podíváme na obrazovku telefonu, počítače nebo televize. Kontrolujeme svůj telefon hned poté, co se probudíme? Přepínáme mezi telefonem a počítačem v průběhu celého dne v práci? Díváme se na televizi zatímco večeříme? Na základě odpovědí si stanovme základní pravidla, která jsou realistická pro to, abychom mohli podstoupit digitální detox. 

  • Vypněme svoji nejpoužívanější aplikaci na týden. 
  • Ztišme notifikace po dobu, co jsme v práci či ve škole a nastavme si přesné a pravidelné časy, kdy svá zařízení můžeme kontrolovat.
  • Nepoužívejme technologie v ložnici a věnujme pozornost tomu, kdy se naše tělo přirozeně začne cítit ospale.
  • Změňme si notifikace. Vypněme vibrace a smažme červená upozornění pokud nás stresují.

Co bychom místo toho raději dělali. Každý má k dispozici 24 hodin denně. Jak bychom je mohli využít, kdyby nám technologie nevytěžovaly všechen volný čas?

  • Buďme kreativní.
  • Cvičme.
  • Čtěme si. 
  • Věnujme čas svým blízkým.
  • Odpočívejme.

Kdy jsou technologie škodlivé

Je nemožné zříct se technologií nadobro a nepraktické radit, že bychom je neměli vůbec používat. Problém spočívá v nezdravých návycích, které přímo ovlivňují naše fyzické a duševní zdraví a ztěžují nám životy.

  • Využívání elektronických přístrojů před spaním nás udržuje vzhůru a komplikuje usínání. Modré světlo z počítačů, chytrých telefonů, tabletů a televizí zabraňuje produkci melatoninu, který pomáhá tělu k pocitu ospalosti a narušuje tak přirozený spánkový cyklus. Zároveň také zvyšuje riziko vážných onemocnění jako je obezita, cukrovka či rakovina.
  • Sociální média jsou spojována s toxickým chováním: narcismem, úzkostmi, depresemi a problémy s nízkým sebevědomím, zejména u dospívajících. 
  • Nadužíváním technologií ztrácíme na produktivitě. Rozptylovaní v podobě notifikací, zpráv, sledování multimediálního obsahu a nastalý pocit euforie či stresu způsobuje neschopnost koncertovat se. 

Proč si dát pauzu

Díky technologiím jsou naše životy pohodlnější a zábavnější. Ve většině případech je však mnohem více naplňující nechat svou mysl volně plynout, vést osobní rozhovor s blízkým člověkem nebo se procházet v přírodě. Namísto toho, abychom věnovali čas věcem, na kterých nám záleží, digitální svět získává většinu naší pozornosti. 

Dle studií amerických klinických psychologů z Digital Citizen Academy bychom všichni měli podstoupit digitální detoxikaci. Kontrolujme si čas strávený na obrazovkách a dělejme věci offline alespoň ve stejné míře jako je děláme online. Představme si například, že každý večer trávíme hodinu našeho času sledováním oblíbeného pořadu. To je sedm hodin týdně věnovaných počítači či televizní obrazovce poté, co jsme s velkou pravděpodobností nějaký čas online strávili již v práci. Kam bychom se posunuli za týden, měsíc nebo rok, kdybychom si místo toho četli, cvičili jsme nebo se zabývali aktivitami, které jsou zdraví prospěšné? Digitální detox dává našim tělům a mysli možnost obnovit jejich přirozené rytmy, může zlepšit vztahy a produktivitu a poskytuje nám skutečnou příležitost k tomu cítit se duševně i fyzicky uvolněně. (4)

Varovné signály

Existuje řada faktorů, které naznačují, že je na čase si odpočinout od technologií. Mezi jasné varovné signály řadíme:

  • Neustálou potřebu kontrolovat svůj smart phone (i když to není nutné),
  • problémy s osobní komunikací,
  • zbytečné chyby způsobené rozptýlením, 
  • nekvalitní spánek,
  • trávení volného času před obrazovkou, nikoliv venku či s přáteli.

Moderní technologie přináší nespočet výhod jako je například okamžitý přístup k informacím. Jako společnost se však musíme naučit, jak je ovládat, nikoliv dovolit, aby technologie ovládali nás samotné. Digitální detox je osobní snaha. Vykoukneme-li zpoza obrazovek, uvědomíme si, že máme kontrolu nad svým volným časem, nad svoji pozorností a můžeme se tak soustředit na to, co nám skutečně přináší potěšení. Nebojme se být offline. 

Reference

1) Adbusters (2015) 3 ways to kick off digital detox week. Available at: https://www.adbusters.org/campaigns/digitaldetox (accessed 09 July 2015)

2) Formica, S (2015) Digital Detox: 7 Steps to find Your Inner Balance. n/a: Sandro Formica

3) Goodin, T (2017) Off: Your Digital Detox for a Better Life. New York: Abrams

4) Price, C (2018) How to Break up With Your Phone: The 30-day Plan to Take Back Your Life. London: The Orion Publishing Group

5) Zahariades, D (2016) Digital detox: Unplug to Reclaim Your Life. n/a: Damon Zahariades