Jak na práci z domova

Home office – současné motto mnoha společností po celém světě. Žijeme v extrémně náročné době. V době sociálního distancování a izolace nezáleží na tom, zda jste nováček anebo zkušený pracovník na dálku, každý čelí stejným výzvám mezi čtyřmi stěnami svého domova. Rozptýlení číhá všude, je těžké ho ignorovat a produktivita se velmi snadno mění v otálení. Jste součástí týmu home office? Pak zjistěte spolu s námi jak v domácí kanceláří neztrácet koncentraci, efektivně využívat svůj čas a jak z nestálé situace profitovat.

Režim

Nezačínejte svůj pracovní den doma jinak než byste ho začali v kanceláři. Vysvlečte pyžamo a vstaňte z gauče. Mozek pracuje s určitými návyky a ke stimulaci konkrétních reakcí využívá venkovní podněty. Zatímco tak domácí oblečení a obývací pokoj symbolizují pohodlí a relax, uklizený pracovní stůl vám pomůže rychleji se dostat pracovních režimu.

Produktivita 

  • Disciplína

    Nezáleží na tom, zda umýváte nádobí nebo perete prádlo – home office často svádí k tomu dělat více věcí najednou. V tomto případě je nutné mít disciplínu. Jak na ni? Stanovte si rutinu a začněte každé ráno s plánováním dne pomocí Single Taskingu: zapište si všechny úkoly, seřaďte je podle důležitosti a projděte jeden po druhém. Nic nekombinujte. Díky Single taskingu zůstanete soustředěni a na konci dne zjistíte, že jste toho zvládli mnohem více.

  • Organizace jako klíč k produktivitě

    Vytvořili jsme pro vás seznam tipů, jak si správně vytvořit seznam úkolů a jak na konci dne ukončit práci s dobrým pocitem. 

  1. Princip Eat the Frog

    Věnujte se nejprve nepříjemným úkolům namísto toho, abyste je odkládali. Tímto způsobem zůstanete po zbytek dne motivováni a plni energie. Odkládané a nepříjemné úkoly častokrát probouzí spirálu prokrastinace, která výrazně ovlivňuje celkovou výkonnost a pracovní nasazení. 

  2. Deep Work kalendář

    Naplánujte si pevné struktury a pravidelné postupy ve vašem týdenním kalendáři. Stanovíte-li si dlouhodobější cíle, postupem času se pro vás stanou běžnou praxí.

  3. Využijte svého chronotypu

    Chronotyp lze definovat jako individuální načasování fyziologických, biochemických a psychologických proměnných, které úzce souvisí s cyklem spánku a bdění. Jste spíše ranní ptáče nebo noční sova? Podle toho si naplánujte své aktivity a volný čas. Pokud se ráno dokážete lépe soustředit, pracujte na nejdůležitějších úkolech. Večer budete mít čistou mysl a prostor věnovat se jiným činnostem.

  4. Technika Pomodoro

    Pracujte produktivněji v intervalech. Zvolte si úkol a nastavte si na jeho vypracování časový limit 25 minut. Během stanovených 25 minut pracujte výhradně na daném úkolu. Poté si dejte 3 až 5 minut pauzu a interval opakujte. Během přestávky se odměňte nádechem na čerstvém vzduchu.

Pauza

Za jakýchkoliv okolností si vyčleňte čas na pravidelnou pauzu. Postupujete podle plánu a plníte jeden úkol za druhým? Tento výkon však nebudete schopni udržet dlouho. Jakmile se začne stmívat a pokud jste si za celý den nenašli chvilku oddechu, začnete se cítit vyhořele a unaveně. Z dlouhodobějšího hlediska budete po ránu méně motivovaní a vaše produktivita bude trpět. O pauze je důležité vypnout. Dopřejte si aktivní přestávky během níž se vydáte na procházku anebo si krátce zacvičíte. Důležité je opustit pracovní stůl. Zároveň dodržujte předem stanovenou pracovní dobu a na jejím konci vypněte počítač. Přestože je lákavé odkládat denní úkoly na večer či dokonce na noc, regenerace je důležitější než nic nedělání. Vaše nervy potřebují přestávky, aby mohly efektivně zpracovávat a předávat informace. Po pravidelných přestávkách budete moci pokračovat v práci s mnohem větším množstvím energie a na konci dne zjistíte, že jste byli produktivnější. 

Home office je výzva pro nás všechny, přestože pro vás může být pouze přechodným obdobím. Využijete-li však jeho potenciálu a vytvoříte si svůj systém, můžete dlouhodobě zlepšit svůj work-life balance. Máte dovednosti na to, abyste úkol splnili. Doma jste stejně silní jako v práci. 

Reference:

Bloom, Nicholas & Liang, James & Roberts, John & Ying, Zhichun. Does Working from Home Work? Evidence from a Chinese Experiment. The Quarterly Journal of Economics, [2015]. 130. 10.1093/qje/qju032. 

ZACK, Devora. Singletasking: get more done--one thing at a time. Oakland, CA: Berrett-Koehler Publishers, a BK Life book, [2015]. ISBN 9781626562615.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení