Koncetrace a mentální výkonnost jako klíč k úspěchu

Čeho všeho by bylo možné dosáhnout pokud bychom byli vždy stoprocentně soustředěni, vybavili si ihned každou potřebnou informaci, pamatovali si fakta a čísla lépe a disponovali silnou pamětí?

Koncentrace neboli soustředění pozornosti a paměť jsou nezbytné pro úspěch v práci, ve škole či při sportu. Nicméně ne každý se dokáže stejně dobře koncentrovat a schopnost pamatovat si věci se u většiny lidí liší. Z vlastní zkušenosti jistě víte, jak obtížné a příjemné zároveň je soustředit se na jediný cíl a bez rozptýlení jej dosáhnout. 

Biohacking je termín označující vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu a biologii. Nejen biohackeři si však dali za cíl maximalizovat biologii svého těla tak, aby se cítili co nejlépe. Pro studenty, manažery, sportovce a všechny hrdiny každodenního života je duševní výkon pro naplnění svého potenciálu a dosažení vytyčených cílů zásadní. Abychom byli schopni rozšířit rozpětí vlastní koncentrace a dostali se do tzv. flow neboli do stavu absolutního tvůrčího zapojení, je potřeba transformovat své tělo do lepší verze sama sebe.

Ukládání informací: jak pracuje váš mozek?

Abychom lépe pochopili, jak je ve skutečnosti možné dosáhnout požadované koncentrace a rychlého ukládání informací, je nutné nahlédnout do mozku. Co se děje v naší hlavě zatímco přemýšlíme? Jak funguje náš think tank?

Lidský mozek využívá tři paměťové modely: ultrakrátkodobá paměť, krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť.  

Ultrakrátkodobá (senzorická) paměť pracuje s informacemi, které přicházejí do mozku přes smysly, kde se na velmi krátkou dobu (0,5-2 sekundy) ukládají. Během této chvíle je kontrolována jejich důležitost, na jejíž základě jsou následně filtrovány. Přestože ultrakrátkodobá paměť dokáže v určitý moment na jednom místě uložit enormní množství dat, jako například miliony informací potřebných pro orientaci, vše nepotřebné se po zpracování z paměti opět vytratí.

Velmi malá, avšak významná část informací tak přeskočí do dalšího paměťového modelu – krátkodobé paměti. Krátkodobá paměť je zvláště důležitá v celkovém paměťovém komplexu. Uložené informace jsou v ní zaznamenávány a zpracovávány pouze po krátký časový úsek, poté jsou odstraněny či úspěšně přesunuty a uloženy do dlouhodobé paměti. Vědecké studie prokazují, že krátkodobá paměť uchovává informace po dobu 20 sekund až 20 minut, maximálně však 1 hodiny. Obecná tvrzení, že události, které si pamatujeme několik hodin či dní, jsou uloženy v krátkodobé paměti a ne v paměti dlouhodobé, jsou tak nesprávná.

Faktory ovlivňující koncentraci

Existuje mnoho faktorů, které mohou rušit či dokonce zcela zmařit naši schopnost pozornosti. Patří mezi ně například nálada, fyzická konstituce, prostředí, ve kterém se nacházíme, kvalita spánku či způsob stravování. Péčí o tyto faktory můžeme podpořit svůj mozek v jeho práci a dodat mu důležité látky a energii potřebnou k plnému fungování. Zdraví našeho mozku je předpokladem pro to, abychom mohli pracovat soustředěně. Mozkové buňky jsou obklopeny membránovou vrstvou zvanou myelin, která je zodpovědná za přenos podnětů.

Zásadní roli v otázce schopnosti koncentrovat se představuje stres. Ačkoliv je obecně známo, že stresu bychom se měli vyhýbat, existují výjimky. Krátkodobý stres či eustress, jako například stres před zkouškou či pohovorem, nemá na lidské tělo škodlivé účinky, ba naopak. Přínosný stres aktivuje mozek na krátkou dobu a má na nás pozitivní vliv. Stává se nebezpečným pouze v delším časovém horizontu. V takovém případě se stresový hormon kortizol neustále uvolňuje a může způsobit poškození buněk v mozku, a tím následně přispět k problémům s koncentrací.

V současné době jsme všichni konfrontování s pojmem prokrastinace. Prokrastinace znamená opakované odkládání úkolů na později, dokud není příliš pozdě. Otálení je považováno za závažný problém, který je velmi často doprovázen extrémními výkonnostními obtížemi a strachem ze selhání. Prokrastinace se objevuje u dospělých i mladistvých a úzce souvisí s poklesem motivace a mentální výkonnosti.

Brainfood - potrava pro mozek

Tématem, které nelze opomenout, je správná výživa pro mozek též nazývaná potrava pro mozek. Věděli jste, že mozek tvoří pouze 2 % tělesné hmotnosti, ale využívá 20 % všech energetických rezerv? Je tedy skutečným žroutem energie – abychom byli koncentrovanější a mohli zužitkovat jeho plnou sílu musíme mu dát to, co potřebuje. 

Mozek získává energii z glukózy, tj. štěpených sacharidů nebo cukru či ketonů, které tělo produkuje z MCT mastných kyselin. Ketony oproti sacharidům a cukrům nabízejí výhodu v tom, že nejsou ovlivněny hladinou inzulínu a lze je velmi rychle metabolizovat. Zatímco tak v případě nedostatku cukru v těle způsobeného zvýšenou hladinou inzulinu dochází k nedostupnosti energie, ketony mozku zajišťují její stabilnější a rychlejší příjem bez poklesu výkonu. 

Nezbytný doplněk pro správný chod a práci mozku představují určité druhy mikroživin a vitamínů. Mezi ně patří zejména omega-3 mastné kyseliny (DHA a EPA). Samotný mozek je ze 30 % tvořen kyselinou dokosahexaenovou (DHA), která v něm působí jako membránová složka nervových buněk. Tělo nedokáže DHA a EPA vyrobit samo, a proto je nutné je přijímat společně s jídlem. Další látkou je hořčík. Hořčík je zodpovědný za více jak 300 biochemických procesů v lidském těle, má využití ve funkcích nervové tkáně, kde ovlivňuje reakce na mentální a fyzický stres, kvalitu spánku, sportovní výkon a mnoho dalšího. Nedostatek hořčíku může způsobovat únavu a zvyšovat hladinu cukru v krvi. V neposlední řadě je nutné zmínit aminokyselinu L-Theanin, která dokáže prostoupit tzv. „blood-brain barrier" neboli hranici mezi krevním oběhem a nervovou tkání mozku, na kterou tak dokáže přímo působit. Jelikož blokuje receptory vzrušivých neurotransmiterů, pomáhá zvládat úzkost a zlepšuje schopnost koncentrace. Zároveň díky účinkům, podporujícím relaxaci a dokonce i snižování stimulačních účinků kávy, pomáhá ke klidnému spánku.

Tip: Hořčík a L-Theanin jsou společně s vitamínem B6 P5P látky obsažené v B•Side, který pomáhá všem aktivním jedincům obnovit potřebnou životní energii.

Noontropics - podpora ze světa rostlin

Nootropikum je souhrnný název pro rostlinné látky a doplňky stravy, které mají pozitivní vliv na duševní výkon. Zlepšují paměť a schopnost koncentrace, zvyšují motivaci a odbourávají stres přirozenou cestou. Obvykle jsou založeny na bylinných přísadách a mechanismech svého účinku.

V souvislosti s otázkou doplňků, které jsou zvláště prospěšné pro výkon mozku, obsahují tyto látky mimo jiné následující složky: 

  • Cholin/Citicoline 
  • Brahmi
  • Ginkgo 
  • Ginseng
  • Zelený čaj
  • Guarana

 

Úspěch začíná v mysli. Jedině pokud jsme duševně přítomní a silní, můžeme naplno využít svého potenciálu.

Reference:

Milke, Sabrina (2016). Pädagogische Hochschule Ludwigsburg. Logos Verlag Berlin GmbH. Beeinflusst Priming das Physiklernen? Eine empirische Studie zum Dritten Newtonschen Axiom, S 31ff.

van der Heijden, KB, Vermeulen, MCM, Donjacour, CEHM et al. (2017). Journal of Sleep Research. Chronic sleep reduction is associated with academic achievement and study concentration in higher education students. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28880425]

Vogel, Susanne, Schwabe Lars, npj Science of Learning. Learning and memory under stress: implications for theclassroom. [https://www.nature.com/articles/npjscilearn201611#ref4

Universitätmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz (2016), Prokrastination. [http://www.unimedizin-mainz.de/psychosomatik/patienten/psychosomatische-erkrankungen/prokrastination.html]

Prince, A, Zhang, Y, Croniger C, Puchowicz, M. (2013). Advances in experimental medicine and biology. Oxidative metabolism: glucose versus ketones. [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23852511]