Trpíte úzkostí? Pracujte na pozitivním obrazu sebe sama!

Sebevědomí si v životě postupně vytváříme na základě vnímání toho, kolik přijetí nebo odmítnutí se nám ve společnosti dostává a jaký obrázek si o sobě utváříme. Celkový obraz toho, kdo jsme a jak si ve společnosti stojíme, je tedy tvořen z části realitou a z velké části její percepcí, tzn. tím jak si informace z reálného světa každý z nás v hlavě přeloží. Je tudíž zřejmé, že realita a její vnímání jsou dvě poměrně různé věci. Naše vnímání reality je ovšem výrazně ovlivněno mnoha faktory, jako je například únava, bolesti, nebo předchozí prožitky a zkušenosti, na jejichž základě vidíme vše více či méně pozitivně. Významnou (negativní) roli pak mohou hrát psychické poruchy, jako jsou úzkosti a deprese.

Nesmutněte

Tyto poruchy vznikají z mnoha různých příčin a často je těžké určit jak velký má která vliv. Nicméně víme, že se jako vždy, jedná o "spojené nádoby" a jedna příčina obvykle podporuje druhou. Ať už se jedná o prožitky odmítnutí v dětství, nezdravý životní styl nebo selhání v pracovním či osobním životě, víme dnes celkem jistě, že stavy úzkosti ničí náš obraz sebe samých (self image) a podkopávají naše sebevědomí. Zároveň lidé s nízkým sebevědomím častěji trpí úzkostí. Například tato studie The association between self-esteem and anxiety na více než 5 tisících studentech prokázala jasný (nicméně čistě korelační) vztah mezí úzkostí a nízkým sebevědomím. Nevíme tedy co způsobuje co. Víme ale, že se tyto dva problémy vyskytují velmi často společně.

Jestliže nám vnímání podkopává sebevědomí, může se stát mohou se z nás stát vysavači energie. Dobří přátelé nás sice budou chtít rozveselit, ale dlouhodobě je bude to bude unavovat a mohou se nám začít vyhýbat. Tím se nám dostane více odmítnutí a dostáváme do začarovaného kruhu.

Vždy, když se jedná o spojené nádoby, nestačí řešit jen jeden aspekt věci. Komplexní problém, vyžaduje komplexní řešení.

Prvním základním krokem k nápravě, je odstranit úzkosti, deprese, nebo chronický stres a únavu, jenž negativně ovlivňují naše vnímání sebe sama ve společnosti. Už jen tím, že zvládneme zlepšit stravu, cvičení a spánek, automaticky zlepšíme náš self image a zároveň se můžeme zbavit biologických předpokladů k úzkostem, jako jsou systémový zánět, insulinová rezistence, nerovnováha neurotransmitterů atd.
O tom, že náprava biologických, nebo přesněji biochemických aspektů psychiky funguje, bylo také napsáno mnoho studií. Odkazy na některé z nich naleznete na konci článku.

Mějte se rádi!

Druhým logickým krokem po položení biologických základů, je stavba lepšího sebevědomí skrze osobnostní růst a lepší ovládnutí vlastní psychologie. I když nejsme psychologové a toto téma přesahuje rámec našeho článku, věříme, že aplikovatelnost informací v praxi, je jejich největším přínosem. Proto zde alespoň nastíníme zde zajímavý koncept, se kterým máme zkušenost, vycházející z knihy "Šest pilířů sebevědomí" Nathaniela Brandena.

1. pilíř: Uvědomělé žití - znamená snažit se vnímat, co děláme, co se okolo nás děje a prožívat naplno přítomnost. Být otevřený novým myšlenkám a zpětné vazbě. Snažit se porozumět vnějšímu i vnitřnímu světu.

2. pilíř: Sebepřijetí - znamená dovolit sám sobě prožívat vlastní pocity, myšlenky nebo názory a nesoudit, jestli jsou dobré, nebo špatné

3. pilíř: Zodpovědnost za sebe - znamená přijmout plnou zodpovědnost za to, jací jsme a co se v našich životech děje a nikdy se nestavět do role oběti okolností. Nepřemýšlet o tom, kdo za problém může, ale co je potřeba udělat pro jeho vyřešení.

4. pilíř: Sebeúcta - znamená nesnažit se v zájmu zalíbení jakkoliv měnit svou osobnost, své postoje nebo názory, mít úctu k vlastním hodnotám a stát si za nimi.

5. pilíř: Účelné žiti - znamená mít způsob, jak přispět k lepšímu světu. Mít krátkodobé a dlouhodobé cíle, mít o co se snažit - pro co žít.

6. pilíř: Osobní integrita - znamená uctívat své hodnoty v praxi. Zjednodušeně řečeno konat to, co považujeme za správné. Žít podle svých ideálů a nezrazovat je, kvůli pokušení.

Stavy úzkosti jsou dnes mezi lidmi natolik běžné, že každý minimálně známe někoho, kdo jimi může trpět. Zdravé sebevědomí je poměrně základní předpoklad nejen prevence úzkostí a depresí, ale třeba i pro úspěch v práci nebo ve vztazích a celkově šťastný život. Věnovat se tomuto aspektu psychiky, vám tedy vřele doporučujeme. Vyzkoušejte naše rady a dejte nám vědět, jak vám pomohly.


1. https://scholar.google.cz/scholar?q=exercise+depression+anxiety&hl=cs&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&u=%23p%3Dd1Wgc6i-tJ4J
2. https://scholar.google.cz/scholar?q=exercise+depression+anxiety&hl=cs&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&u=%23p%3Db8-Bt3iuqxMJ
3. https://scholar.google.cz/scholar?q=exercise+depression+anxiety&hl=cs&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&u=%23p%3DqToKMaps0PoJ
4. https://scholar.google.cz/scholar?q=diet+anxiety+depression&hl=cs&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&u=%23p%3DSiesaATosKYJ
5. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/1108558

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení