Co B•Side obsahuje?

V následujících řádcích se dozvíte něco o složení doplňku stravy B•Side a jak to, že funguje. Zjistíte, proč jsou jeho účinky unikátní, proč může mít multifunkční využití a zjistíte vše o jednotlivých látkách, které se kombinací svých účinků v B•Side snoubí.

 

Magnesium Bisglycinate

První látkou obsaženou v B•Side je magnesium, nebo také hořčík. Ten řadíme do skupiny alkalických kovů. Je to jeden z minerálů nejvíce zastoupených na zemském povrchu a své využití našel i v organismech.

Jak působí hořčík v organismu?
V lidském těle se účastní cca 300, někdo říká až 600 procesů. Z nejdůležitějších můžeme jmenovat vedení nervových vzruchů, produkci buněčné energie v mitochondriích nebo jejich rozmnožování (důležitá adaptace na vytrvalostní trénink). Dále hraje významnou roli v relaxaci nervové soustavy, redukci stresu a regulaci krevního tlaku.


Vhodný vs optimální denní příjem RDA
Doporučená denní dávka se pohybuje okolo 400mg u dospělého člověka. Jsou zde ale 2 velmi důležité věci, které bychom neměli opomenout. První je, že se bavíme o 400mg elementárního magnésia (EMg). Takže pokud bereme magnésium v potravinových doplňcích, musíme se ptát, kolik elementárního magnésia daná forma obsahuje a také jaká je jeho vstřebatelnost. Například velmi běžný a levný oxid hořčíku obsahuje 61% elementárního magnésia. Jeho vstřebatelnost jsou ale pouhá 4%. Z 1000mg tedy vstřebáme maximálně pouhých 24,4mg EMg. Oproti tomu bisglycinát hořčíku obsahuje jen 14,1% elementárního magnésia, ale jeho vstřebatelnost je celých 82%. Z 1000mg tedy vstřebáme až 115mg EMg. Druhá věc je, že doporučené denní dávky jsou založeny na průměrných hodnotách příjmu v populaci bez zdravotních problémů. To ale jistě neznamená, že se jedná o hodnoty vedoucí k optimálnímu zdraví.

Prevalence deficitu a jeho následky
Nedostatek hořčíku v organismu je prokazatelně spojen se zvýšenou mírou stresu, nedostatkem energie a s mnoha chorobami nervového a oběhového systému. Někteří vědci mluví o tomto nutričním nedostatku, jako o světové zdravotní krizi, která je jednou z příčin neustálého nárůstu diagnóz hypertenze, deprese, ADHD, epilepsie a dalších. Vede k tomu bez pochyby pokles výskytu rostlin bohatých na Mg a další mikroživiny, stejně jako pokles množství mikroživin v zemědělské půdě, a tím pádem i v rostlinách, které už tak málo konzumujeme.
- hladina v séru není spolehlivý ukazatel
Lékaři jsou k deficitu Mg často skeptičtí, protože pacienti se jmenovanými obtížemi mívají hladiny Mg v krevním séru většinou v pořádku. To ukazují i klinické studie. Problém je v tom, že hladina v krevním séru je nějakou dysfunkcí málo kdy výrazně ovlivněna. Tělo ji totiž umí rychle navýšit magnésiem “vypůjčeným” z buněk, jak se ukazuje například v testech z červených krvinek.

Proč je forma bisglycinát nejvhodnější volba?
Výše zmíněný bisglycinát hořčíku je velice populární formou hořčíku pro suplementaci. Jedná se o molekulu hořčíku sevřenou mezi 2 molekuky organické aminokyseliny glycinu. Je to právě organický původ tohoto chelátu, co zajišťuje bisglycinátu magnesia skvělou vstřebatelnost. Co z něj dělá jeden z nejlepších doplňků stravy vůbec, je fakt, že i přes vysokou účinnost a relativně nízkou cenu nemá žádné vedlejší účinky. A jsou tu další benefity, právě díky glycinu. Ten je znáný především ženám, protože podporuje tvorbu kolagenu, který podporuje zdraví kůže. Kolagen je ale důležitý i pro šlachy, vazy a chrupavky v našich kloubech. Účinek B•Side doplňuje skvěle tím, že dokáže snížit tělesnou teplotu, což je důležité pro usnutí, při kterém musí naše vnitřní teplota klesnou přibližně o 1 stupeň celsia.

 

L-Theanin

Jak už jistě víte, l-theanin se vyskytuje v zeleném čaji, jehož pití má obrovskou tradici u civilizací, kde byl vždy kladen velký důraz na duchovní rozvoj jehož nedílnou součástí je meditace. Dnes už víme, že to byl právě l-theanin, co mnichům pomáhalo k hluboké a uvolněné koncentraci, když před meditací pili čaj. Dnes, v moderním světě se snažíme využít vlastností této látky, abychom zlepšili odpověď našeho organismu na stresové situace, dokázali se lépe soustředit, zbavili se pocitů úzkosti a prohloubili spánek. A skutečně, u většiny lidí to tak funguje.

Ačkoliv je pití čaje staré skoro stejně jako civilizace sama, l-theaninem se vědci začali zabývat teprve nedávno. Jedná se tedy o poměrně novou látku na to, abychom o ní dělali velké závěry, nicméně výsledky dosavadních výzkumů nám daly jasně najevo, že l-theanin je pro magnesium bisglycinát skvělým parťákem, a to z těchto důvodů:

1. Snížená reakce na stres
2. Snadnější soustředění
3. Prevence excititoxicity
4. Hlubší spánek

první tři vlastnosti můžeme pravděpodobně připsat ve větší míre jednomu mechanismu. L-theanin je velmi podobný vzrušivému neurotransmitteru -glutamátu, jehož nadbytek může být pro mozek velmi stresující a může dokonce vést odumírání nervových buněk prostřednictvím excititoxicity. To v podstatě znamená, že naše jsou naše nervové spoje nadužívány a množství nervových vzruchů, které musí přinášet, je pro ně smrtící. L-theanin dokáže tyto procesy do jisté míry blokovat tím, že (díky oné podobnosti) obsadí glutamátový receptor a znemožní tak, aby na nervovou buňku působil.
Poslední bod ohledně spánku mají nejspíše na svědomí tzv. Alfa vlny v mozku, jejichž produkci l-theanin zvyšuje.
Často je také zkoumán v kombinaci s kofeinem. Společně tyto dvě látky prokazují zvýšení mentální výkonnosti.
Pro nás je ovšem zásadní hlavně to, že l-theanin zvyšuje relaxační účinek magnesia a také společně pomáhají zlepšit soustředění. L-theanin a magnesium tvoří zkrátka perfektní dvojici v mnoha ohledech.

 

Vitamin B6 p5p

Vitamin B6 je, stejně jako hořčík, nutrientem, bez kterého nemůžeme žít. Podílí se na více, než 140 procesech základního metabolismu buněk. Naše tělo ale, umí využít pouze fosforylovanou, bioaktivní formu pyridoxal-5-fosfát (p5p). Ta je mnohem efektivnější než klasický pyridoxin, který musí být v játrech přeměněn na p5p.
Zjednodušeně bychom mohli říct, že je to takový buněčný katalyzátor, který usnadňuje chod celé buňky, včetně využití živin, produkce energie nebo rozkládání buněčného odpadu nebo likvidaci homocysteinu. Zároveň je důležitý pro produkci nourotransmitterů jako serotonin nebo dopamin, což je opět důležité pro udržení pozornosti a odolnost vůči stresu.
Klíčová vlastnost pro usínání a probouzení je, že p5p umožňuje rozklad a tvorbu nových aminokyselin. To zajišťuje snadnou konverzi l-tryptofanu na serotonin a následně melatonin, který pro spánek nutně potřebujeme.
Vytrvalostní mohou kromě snadnější regenerace ocenit i lepší využití svalového paliva- glykogenu, nebo lepší tvorbu homoglobinu, důležitého pro přenos kyslíku do svalů.