Rizika alkoholu, o kterých jste nevěděli

Abychom poznali vliv alkoholu na lidské zdraví a výkonnost, nemusíme nutně chodit do vědecké knihovny. Většina z nás ho jistě zaznamenala ve svém okolí a někdo i na vlastní kůži. O čem se ale tolik neví, jsou konkrétní mechanismy, kterými alkohol naše zdraví ovlivňuje a jak s nimi můžeme pracovat. V tomto článku se budeme věnovat především tomu, jak alkohol narušuje minerální rovnováhu, co takové narušení pro náš organismus znamená a co můžete udělat, abyste se mu co nejvíce vyhnuli.

V lidském těle je hojně zastoupeno několik zásadních minerálů, plnících nespočet funkcí. Sodík, draslík, vápník a hořčík jsou nedůležitější a nejvíce zastoupené. Konzumace alkoholu se výrazněji dotýká dvojice vápník-hořčík, kde kromě celkových hladin těchto minerálů, je důležitá i jejich rovnováha. Alkohol totiž výrazně zvyšuje míru vylučování hořčíku z těla, čímž snižuje jeho celkovou hladinu (až 3x více hořčíku odchází v moči). Zároveň tak ale narušuje rovnováhu vápník/hořčík a staví tak vápník do dominantní pozice, což je velký problém. Vápník totiž v nervosvalové soustavě funguje jako jakýsi aktivátor a hořčík jako jeho antagonista, tedy deaktivárot (inhibitor). Chemicky jsou takto řízeny svalové kontrakce příčně pruhovaného, srdečního i hladkého svalstva, tedy svalů, nad jejichž aktivitou nemáme žádnou kontrolu (srdce, svaly okolo tepen, peristaltika trávicí trubice) (1.). U příčně pruhovaných svalů není nerovnováha aktivace a relaxace takový problém. V nejhorším případě dostanete křeč. Představte si ale, že dostanete křeč třeba do srdce. To už by nepochybně problém byl. Zdravý srdeční rytmus je na rovnováze vápníku a hořčíku závislý. Stejně tak napětí ve svalech okolo tepen a tepének. Nadbytkem vápníku nad hořčíkem se snižuje průtok krve v mozku. Dalším obvyklým následkem této nerovnováhy, je zvýšený krevní tlak, což je také obvyklý příznak nedostatku hořčíku. Je pravděpodobné, že hořčík hraje významnou roli i v bolestech hlavy při kocovině. Studie skupiny Mauskop, Altura, Corraco a kol. z let 1993-1996 dokonce došly postupně k závěru, že pokles hladiny hořčíkových iontů v krevním séru je patrný u většiny bolestí hlavy (včetně migrén) a že užití hořčíku většinu pacientů spraví (2).

Ačkoliv je dynamika hladiny hořčíku ovlivněna konzumací alkoholu asi nejvýrazněji, jsou zde i další látky, jimž je dobré věnovat nějakou pozornost. Méně zastoupeným, ale těž velmi důležitým prvkem je zinek. Jeho pokles při pití alkoholu je patrný v mnoha orgánech. Dlouhodobě pak může způsobovat problémy především skrze střeva, protože zvyšuje jejích propustnost a pouští tak do těla toxiny (3). Takto vzniká systémový zánět s velice komplexní kaskádou procesů nepříznivých pro celý organismus. Zinek je také velmi důležitý pro schopnost imunitních buněk bojovat s infekcemi (včetně virů) (4.). Alkohol dále zrychluje úbytek vitaminů skupiny B (5.), což jsou především metabolické katalyzátory. Pomohou vám vše lépe zpracovat a využít.

Ať už se chystáte na pořádnou party, nebo si večer pravidelně vychutnáte nějakou tu sklenku, doplňujte hořčík, zinek a B vitaminy. Pamatujte, že negativní vlivy alkoholu jsou z velké části zprostředkovány zvýšeným vylučováním živin. V dnešním světě jsme na toto obzvlášť citliví. Naše strava je na živiny chudá a půda, na které vše pěstujeme také. Kromě alkoholu pak užíváme mnoho dalších látek způsobujících tyto nutriční deficity (léky na vysoký tlak, antikoncepce, antidepresiva atd.) a spousta z nás má už nějaké potíže s trávením a tudíž i vstřebáváním. Kvalitní doplňky stravy jsou dnes téměř nutnost. Vyvážená strava bohatá na živiny je ale stále základ našeho zdraví a psychické pohody. Pokud jíte dobře, vaše kocovina bude určitě lepší. Nejlepší efekt ale získáte, když ke správné dietě přidáte výše uvedenou suplementaci. Pro praxi uvádíme i dávkovací guideline pro ostřejší oslavičku.

3x (1x večer před akcí, 1x ráno, 1x odpoledne) 10mg zinku, 400mg elementárního hořčíku, 1 tableta B komplexu. U hořčíku se hlavně vyhněte fromě oxidu a použijte chelátovou formu (idálně bisglycinát).

 

Reference

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29387426/

2. https://www.researchgate.net/profile/Andrea_Romani/publication/24186798_Magnesium_homeostasis_and_alcohol_consumption/links/54ad5d300cf2828b29fc6d2f.pdf

3. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpgi.00350.2009

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2277319/

5. https://www.healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=1722:alcohol-depletes-your-stores-of-vitamins-and-minerals-us&catid=20&Itemid=374&lang=us